Volvo reduserer toppfarten på alle sine biler til 180 kmt



• publisert
• oppdatert
Volvo V60 T8 under testkjøring i Luleå i Sverige.
Foto: VOLVO CARS
- annonse -

Volvo reduserer toppfarten på alle sine biler til 180 kmt 1Som bransjeledende innen sikkerhet ønsker Volvo Cars å sende et tydelig signal om hvor farlig høy fart kan være i veitrafikken. Derfor har selskapet besluttet å redusere toppfarten på alle sine biler til 180 kmt fra 2020.

Volvos 2020-visjon, som sier at ingen skal omkomme eller bli hardt skadet i en ny Volvo fra 2020, er en av de mest ambisiøse sikkerhetsvisjonene i bilindustrien. Volvo erkjenner at teknologi alene ikke vil bidra til å nå nullvisjonen og utvider derfor fokuset til å også inkludere bilførers adferd, forteller bilprodusenten i en pressemelding.

Høy fart er én av tre hovedutfordringer

Gjennom Volvos forskning er det identifisert tre hovedutfordringer knyttet til sikkerhet som står til hinder for at ingen skal bli drept eller alvorlig skadet i selskapets biler. Kjøring i høy fart er en av de største utfordringene.

Volvo reduserer toppfarten på alle sine biler til 180 kmt 2
Volvo-sjef Håkan Samuelsson.
Foto: VOLVO CARS

– Volvo er en leder innen sikkerhet. Det har vi alltid vært og det skal vi alltid være. Vår forskning viser oss hva som bør adresseres for å sikre at ingen blir drept eller alvorlig skadet i våre biler. Vi vet at å redusere toppfarten som tiltak ikke alene er nok, men det er verdt å gjøre det, om det bare redder ett liv, sier Håkan Samuelsson, president i Volvo.

LES OGSÅ
Volvo vurderer å forlate Sverige - oppgir høy kriminalitet som en årsak

Ønsker å starte en diskusjon

I tillegg til å redusere bilenes toppfart utforsker Volvo også hvordan en kombinasjon av en intelligent fartskontroll og virtuell inngjerdingsteknologi, også kalt “geofencing”, kan redusere bilers fart automatisk i områder som rundt skoler og sykehus i fremtiden.

– Vi ønsker å starte en diskusjon om hvorvidt bilprodusenter har rett, eller til og med en plikt, til å installere teknologi i biler, som gjør at bilens fører endrer adferd. Dette gjør vi for å kunne håndtere utfordringer knyttet til kjøring i for høy fart, kjøring i ruspåvirket tilstand eller kjøring mens man er distrahert. Vi har ikke et klart svar på dette spørsmålet, men vi mener Volvo burde vise lederskap i denne diskusjonen og være en pionér, sier Samuelsson.

Utfordringen med kjøring i veldig høy fart, er at over en viss hastighet er ikke sikkerhetsteknologi i biler, og smart utformet infrastruktur, lenger nok til å forhindre skader og dødsulykker i trafikken. Det er derfor det er fartsgrenser i de fleste vestlige land. Likevel er råkjøring vanlig og en av de viktigste årsakene til dødelige trafikkulykker.

For få forstår farene

Millioner av mennesker får fortsatt fartsbøter hvert år og trafikkulykkesstatistikk fra amerikanske National Highway & Traffic Safety Administration viser at 25 prosent av alle dødsfall på amerikanske bilveier skyldes kjøring i for høy hastighet.

LES OGSÅ
- Tenk sikkerhet når du tar veteranen ut på veien igjen

Jan Ivarsson, sikkerhetsekspert i Volvo, mener det er en utfordring at mange fortsatt ikke forstår farene knyttet til kjøring i høy hastighet.

– Som mennesker forstår vi hvilke farer farlige slanger, edderkopper eller høyder kan utgjøre, men det samme er ikke tilfelle når det kommer til fart. Folk kjører ofte fortere enn trafikksituasjonen de befinner seg i tillater eller de overvurderer egne evner. Vi må fremme bedre adferd i trafikken og hjelpe folk med å innse og forstå at kjøring i høy fart er farlig, sier Jan Ivarsson, sikkerhetsekspert i Volvo.

Volvo reduserer toppfarten på alle sine biler til 180 kmt 3
Den nye Volvo V60 Cross Country T5 og Volvo V60 T8.
Foto: VOLVO CARS

Flere utfordringer

I tillegg til kjøring i høy fart har Volvo identifisert to andre barrierer som står i veien for selskapets nullvisjon. Den første av disse er kjøring i ruspåvirket tilstand. Dette er ulovlig i de fleste deler av verden, men fremdeles er det en av hovedårsakene til skader og dødsulykker i trafikken.

Den andre barrieren er distraksjon og forstyrrelser. Bilførere blir distrahert av mobiltelefoner og andre ting som gjør at de ikke har full fokus på bilkjøringen. Dette er også en viktig årsak til trafikkulykker og på mange måter like farlig som kjøring i ruspåvirket tilstand.

LES OGSÅ
Vi bulker for 34 millioner hver dag

Volvo skal presentere idéer og forslag til hvordan disse utfordringene kan håndteres på et sikkerhetsarrangement som arrangeres i Gøteborg 20. mars.

FAKTARUTE

Om Volvo Car Group

Volvo har vært i drift siden 1927. I dag er Volvo et av de mest anerkjente og respekterte bilmerkene i verden. Volvo solgte til sammen 642 253 biler fordelt på omtrent 100 land i 2018. Volvo Cars eies av det kinesiske selskapet Zhejiang Geely Holding (Geely Holding).

Selskapet var en del av det svenske Volvo-konsernet frem til 1999, da det ble kjøpt opp av Ford Motor Company i USA. Volvo Cars ble kjøpt opp av Geely Holding i 2010.

I 2018 hadde Volvo Cars i gjennomsnitt cirka 43 000 (39 500) heltidsansatte. Volvos hovedkontor, produktutvikling, markedsføring og administrasjon er hovedsakelig lokalisert i Göteborg i Sverige. Volvo Cars kinesiske hovedkontor ligger i Shanghai.

Selskapets viktigste produksjonsanlegg er lokalisert i Göteborg (Sverige), Gent (Belgia), South Carolina (USA) Chengdu og Daqing (Kina).

Motorene blir produsert i Skövde (Sverige) og Zhangjiakou (Kina), mens karosseridelene blir produsert i Olofström (Sverige).

Kilde: Volvo Car Norway AS

- annonse -