Foto: TOR ERIK KVALSVIK / Ulstein / Hurtigruten

Hurtigrutens MS Roald Amundsen nærmer seg ferdigstilling ved Kleven Verft. Denne helgen gikk verdens første hybriddrevne cruiseskip gjennom prøveturer i farvannene rundt Ulsteinvik.

Med de snødekkede Sunnmørsalpene som spektakulært bakteppe, ble den avanserte, grønne teknologien på MS Roald Amundsen satt på prøve gjennom hele helgen, forteller Hurtigruten i en pressemelding.

- annonse -

Video fra Youtube:

– En strålende jobb

– Jeg er veldig fornøyd med resultatene av prøveturen. Alle ansatte her ved Kleven har sammen med leverandørene våre gjort en strålende jobb med å få skipet klar til prøveturen, sier Kleven-direktør Olav Nakken etter at skipet kom tilbake til verftet mandag morgen.

Og hva heter søsterskipet til Roald Amundsen mon tro?

MS Roald Amundsen er spesialbygget for noen av verdens mest krevende farvann, og er under ferdigstillelse sammen med søsterskipet MS Fridtjof Nansen ved Kleven verft i Ulsteinvik.

Plass til 500 gjester

Det norskbygde ekspedisjonsskipet blir verdens første hybriddrevne cruiseskip, og har plass til drøyt 500 gjester. De to søsterskipene er utstyrt med store batteripakker og isforsterkede skrog, med bærekraft i sentrum for alle detaljene i det avanserte designet.

Prosjektleder Asbjørn Vattøy ved Kleven sier at en verftsprøvetur er viktig for fjerne teknisk usikkerhet.

Interiøret snart på plass

– Med så teknisk kompliserte skip, ikke minst med flere nyvinninger for å få et miljøvennlig fotavtrykk, er det viktig for oss å verifisere at systemene fungerer som planlagt, sier Vattøy – som legger til at verftet nå er inne i en hektisk periode der interiøret på skipet er i ferd med å komme på plass.

Gjennom Nordvestpassasjen

Etter at hun blir levert senere i vår, skal MS Roald Amundsens jomfrusesong blant annet ta skipet på ekspedisjonscruise langs norskekysten, til Svalbard og Grønland, gjennom den legendariske Nordvestpassasjen og videre sørover til Antarktis.

Mye har forandret seg siden MS Polarlys så dagens lys. Hun var i bruk i perioden 1952 til 1993, og er trolig skipet med flest rundturer i Hurtigruten.
Foto: HELGE SUNDE / HURTIGRUTEMUSEET

 

FAKTARUTE

HURTIGRUTENS HISTORIE

1893
Kaptein Richard With etablerer ruten mellom nord og sør – Hurtigruten.

1896
Richard With åpner et hotell på Spitsbergen. Samtidig etablerer han “Sportsruten”, som går mellom Hammerfest og Svalbard med skipet DS Lofoten.

1898
Ruten langs norskekysten blir utvidet til sør i Norge, og inkluderer Bergen med avgang hver uke.

1908
Kirkenes, nær den russiske grensen, blir det nordlige snupunktet for reisen.

1922
Skjærgårdene i Lofoten og Vesterålen blir faste stoppesteder.

1925
DS Dronning Maud blir det første skipet med kabiner som har innlagt vann og et separat ventilasjonssystem.

1936
Daglige avganger fra Bergen. Hvert år reiser mer enn 230 000 passasjerer langs leia, og flåten består av 14 skip.

1937
Hurtigruten utstyrer alle skipene sine med radiosender.

1952
Siden 1949 har det kommet syv nye skip. Ruten transporterer nå 500 000 passasjerer i året. Klasseskillet ombord er ikke lenger gjeldende.

1964
MS Lofoten introduseres. Skipet er i dag det eldste i flåten, og seiler fortsatt i kystruten. I 2015 ble hun tilbakeført sin klassiske 60-tallsstil og bærer logoen og profil fra kystrutens første rederi Vesteraalens Dampskibsselskab. Hun er anerkjent som en perle i flåten.

1968
Hurtigruten startet sommerseilaser til Svalbard.

1982/1983
De nye fartøyene MS Vesterålen, MS Midnatsol og MS Narvik erstatter eldre skip. Midnatsol er det første av skipene våre som har en lasteluke på siden for at det skal bli enklere å losse på og av skipet.

1993
Hurtigruten feirer 100 år. Elleve skip er i fast rute.

2001
MS Lofoten (bygget i 1964) fikk vernestatus av Riksantikvaren.

2002
MS Nordnorge seiler for første gang til Antarktis. To nye skip, MS Trollfjord og MS Finnmarken, har sine jomfruturer langs norskekysten.

2003
Nye MS Midnatsol blir døpt i Hamburg.

2007
Det nye ekspedisjonsskipet MS Fram blir seremonielt døpt av Hennes Kongelige Høyhet Kronprinsesse Mette-Marit i Oslo, før jomfruturen til Grønland.

2010
MS Fram utforsker Grønland og de arktiske farvannene, og nå inkluderes også seilinger på Svalbard. Ambassadør-programmet vårt, 1893, blir lansert på verdensbasis.

2011
MS Nordnorges tur fra Bergen til Kirkenes 15. til 22. juni blir vist på tv. Programmet som varte i 134 timer, 42 minutter og 45 sekunder, kom i Guinness rekordbok som verdens lengste live-program.

2013
Hurtigruten feirer 120-års jubileum.

2015
Hurtigruten ekspanderer med et nytt ekspedisjonsskip. Flåten består nå av 13 skip.

2016
Hurtigruten dobler kapasiteten sin i Antarktis. Både MS Fram og MS Midnatsol tilbringer vinteren der.

Kilde: hurtigruten.no

- annonse -
0/5 (0 Reviews)