Terje Skjeppestad fra Hokksund prosjektleder hos Kystverket for Stad Skipstunnel

- Kommer til å pendle mellom familien på Loesmoen og kontoret i Ålesund



• publisert
• oppdatert
Slik kan skipstunnelen se ut når den står ferdig om noen år. Illustrasjonen viser portalen i Moldefjorden − i den sørlige enden av skipstunnelen.
Illustrasjon: KYSTVERKET / SNØHETTA / PLOMP - Foto av Terje Skjeppestad: HELGE MATVIK

Skjeppestad har bred erfaring som prosjektleder for store prosjekter, og kommer til Kystverket fra stilling som prosjektleder innen olje og gass i Siemens Energy.

Verdens første fullskala skipstunnel

Stad skipstunnel blir verdens aller første fullskala skipstunnel! Den blir 1,7 kilometer lang, 50 meter høy og med en bredde på 36 meter − som betyr at fartøy inntil størrelsen på Kystruten og Hurtigruten vil kunne få en sikker seilas forbi det utfordrende Stadlandet.

Bildet gor et inntrykk av hvordan tunnelen vil se ut innvendig.
Illustrasjon: KYSTVERKET / SNØHETTS / PLOMP

Skipstunnelen vil etter planen stå ferdig i 2026.

− Dette er et spennende og utfordrende prosjekt. Som organisasjon må vi i Kystverket tilrettelegge for en så god gjennomføring som mulig, og at vi legger forholdene til rette for godt samarbeid med den entreprenøren vi skal velge, sier Terje Skjeppestad, som kommer fra Hokksund.

Tidligere prosjektleder i Bane Nor

Den nye prosjektlederen for Stad skipstunnel har erfaring fra å lede store og komplekse prosjekter, og med organisering av prosjekter. Han har tidligere vært prosjektleder i Bane NOR Infrastrukturprosjekter, og har dermed også samferdselsprosjekter med seg inn i stillingen i Kystverket.

LES OGSÅ:  Hokksund: Politiet etterlyser vitner etter en voldshendelse 19. mars

− Nå ser jeg frem til å lære Kystverket bedre å kjenne, og ikke minst å få bygd organisasjonen og teamet som skal stå for gjennomføringen, sier Skjeppestad.

Han ser også frem til å videreføre og videreutvikle samarbeidet med de lokale kreftene og samfunnene der skipstunnelen skal ligge.

“Dette er et stort prosjekt i relativt små samfunn. Og det er et viktig prosjekt. Godt samarbeid er vesentlig. Dette er et lagspill, der vi må sørge for at alle spillerne er med. Jeg gleder meg virkelig til å komme i gang.

Terje Skjeppestad, prosjektleder Stad skipstunnel

Værhardt: På grunn av spesielle grunnforhold blir det farlige bølger rundt Stad når det er tøft vær. Skipstunnel betyr store samfunnsbesparelser, ifølge Sintef.
Illustrasjon: KYSTVERKET

Ei av de første oppgavene Skjeppestad skal gjennomføre er leverandørkonferanse i september. Den er for aktuelle aktører som kan bidra til effektiv og bærekraftig gjennomføring av totalentreprisen for byggingen av Stad skipstunnel.

Kystverkets nye brosjyre “STAD SKIPSTUNNEL” på 12 sider kan du laste ned her.

Se informasjonsfilmen fra 2015 her

Informasjonsfilm fra 2015, som forteller litt om bakgrunnen for at skipstunnelen skal bygges, hvordan den skal bygges og hvordan det endelige resultatet er tenkt. Planene er noe endret i årenes løp, men den gir et godt bilde.

LES OGSÅ:  Statens vegvesen kontrollerer bilen din på et mikrosekund

Lurer du fortsatt på hva Stad skipstunnel er, så finner du mer informasjon på Kystverkets nettsider.

2021-08015