Svenske SJ vant kampen om å kjøre tog i Midt- og Nord-Norge

Jernbanedirektoratet har kunngjort tildeling av kontrakt for trafikkpakke for jernbanen i nord, og Vy (tidligere NSB) måtte nok en gang se seg slått av et utenlandsk jernbaneselskap.



• publisert
• oppdatert
Illustrasjonsfoto: STATENS JÄRNVÄGAR (SJ)
- annonse -

SJ har fått oppdraget med å kjøre tog på Dovrebanen og Nordlandsbanen, samt de fem underliggende banestrekningene. Det meddelte Jernbanedirektoratet på en pressekonferanse klokka 12.00 i dag.

Store prisforskjeller

– Det er først og fremst på prisen vi ser forskjellen. Det er en ekstremt stor prisforskjell, sa jernbanedirektør Kirsti Slotsvik på pressekonferansen.

Betydelig reduksjon i vederlag

Jernbanedirektoratet forklarer at de vil betale én femtedel i vederlag til SJ, sammenlignet med hva de betaler for tilbudet på strekningen i dag.

Fremover vil SJ vil få totalt 1,24 milliarder i vederlag for oppdraget.
I Vys forslag som ble avslått, foreslo man et vederlag på 1,59 milliarder kroner.

Oppstart sommeren 2020

Trafikkpakke 2 er den andre delen av den norske togtrafikken som dereguleres, og SJ kommer til å begynne å kjøre tog på banene allerede sommeren 2020. Allerede i dag trafikkerer SJ strekningene Stockholm – Oslo og Göteborg – Halden samt Stockholm – Narvik.

Svenske SJ vant kampen om å kjøre tog i Midt- og Nord-Norge 1
SJs administrerende direktør Crister Fritzson,
Foto: STATENS JÄRNVÄGAR (SJ)

-Et moderne togselskap

– SJ har fått oppdraget ettersom vi har vist att vi er et modernt togselskap som ligger langt framme når det gjelder digitalisering og å finne nya løsninger för att forbedre kundeopplevelsen. Det er med glede vi omgående begynner forberedelsene for oppdraget med å drive- og utvikle togtrafiken i Norge, sier SJs administrerende direktør Crister Fritzson

  • – Forenkle og forbedre

– SJs fremste mål er å forenkle og forbedre hele reisen, ettersom det er helt avgjørende når det gjelder å få de reisende til å velge tog fremfor andre alternativer. Selvsagt kommer det nyetablerte selskapet, SJ Norge AS også til å ha ambisjoner om å være med på å utvikle tilbud på togreiser i andre deler av Norge.

LES OGSÅ
Mann død etter togpåkjørsel på Hokksund stasjon

Allerede etablert i Norge

– Vi har i mange år vært etablert i Norge, med trafikk til Oslo og Narvik, og vi har allerede  grunnlaget på plass for det nye oppdraget. Med 30 års erfaring i et deregulert togmarked i Sverige, er vi sterke når det gjelder å sette kunden i sentrum. Vi har også stor erfaring når det gjelder å overta medarbeidere, og vi kommer til å tilby de ansatte i Vy som i dag arbeider på de aktuelle strekningene å bli med oss på vår utviklingsreise, sier Crister Fritzson.

Gjelder åtte til ti år fremover

Avtalen om togtrafikken i Trafikkpakke 2 gjelder fra sommeren 2020 og åtte år fremover, med opsjon (førsterett) på to års forlengelse.

«Trafikkpakke Nord» inneholder følgende ruter:

  • Dovrebanen
  • Raumabanen
  • Rørosbanen
  • Meråkerbanen
  • Nordlandsbanen (inkludert Saltenpendelen)
  • Trønderbanen (deler av Nordlandsbanen og Dovrebanen)
- annonse -