Operadirektøren: – Vi har hatt et rekordår vi håper aldri gjentar seg!

- Men tross alt har det vært over 1 100 000 seere på Operaens forestillinger for skjerm i 2020.





Nasjonalballetten danset på toppen av Loen Skylift. Nae Nishimura danset Svanens død av Michel Fokine.
Foto: ERIK BERG

Den Norske Opera & Ballett har lagt bak seg det mest dramatiske året i institusjonens over 60-årige historie. – 2020 kommer til å bli husket for nedstenging og smittevern, samtidig som at husets opera- og ballettkunst nådde ut til et rekordstort publikum.

Det sier administrerende direktør Geir Bergkastet i en pressemelding når han skal oppsummere fjoråret.

Det har vært over 1 100 000 seere på Operaens forestillinger for skjerm i 2020. Endringene og tilpasningene ballettsjef Ingrid Lorentzen og operasjef Randi Stene har gjort i repertoaret har medført at antall forestillinger og visninger for skjerm er mangeganget fra tidligere år.

Seertallene fordeler seg på Operaens egne strømmeforestillinger, samt samarbeidet med TV2 på 17. mai og NRKs visninger av Kirsten Flagstad 125 år og Nøtteknekkeren.

Den Norske Opera & Ballett.
Arkivfoto: BJØRN ERIK NEBELL

Omstilling og rekordhøy aktivitet

Nedstengingen av Oslo går nå inn i sin fjerde måned, og nylig ble smitteverntiltakene strammet til ytterligere. Dette medfører fortsatt store konsekvenser for driften i Operaen.

– Å gjøre kunstopplevelser tilgjengelig i et år hvor alle har måttet holde seg hjemme, har vært, og vil være viktig for oss. Jeg er svært imponert over hva våre kunstneriske ledere, våre medarbeidere og våre samarbeidspartnere har maktet å få til.

Huset har snudd seg rundt og vi har levert på vårt oppdrag om å nå bredt ut. Samtidig har nedstengingen og smittevern preget oss enormt, sier Bergkastet.

I tillegg til det digitale programmet er Bergkastet fornøyd med at Operaen gjennomførte et høyt antall koronatilpassede forestillinger med publikum, da dette var tillatt i Oslo i perioden fra mai til november. I 2020 kom 82 000 publikummere på 266 forestillinger som ble spilt med publikum i Operaen eller på turné. I et normalt år har Operaen opp mot 300 000 besøk på forestillinger.

– Vi har kunstformer som vanligvis planlegges år frem i tid. Pandemien har gitt oss en planleggingshorisont på dager og uker. Vi har fått til mye, men omstillingen og tilpasninger til smittevern har vært svært krevende, forteller Bergkastet.

Mange kunstneriske høydepunkter

Bergkastet synes det er vanskelig å velge når han blir bedt om å trekke fram kunstneriske høydepunkter i 2020.

– Det digitale programmet ble en suksess, med blant annet premiere på en helt ny versjon av Barberen i Sevilla midt i en nedstengt tid.

Nasjonalballettens forestillinger på blant annet fjellplatået i Loen, rundt på sykehjem og på steder som Linderud gård er sterke symboler på pandemiåret 2020. Det samme er samarbeidet med NRK om Nøtteknekkeren, med TV2 om 17. mai, og Nasjonaloperaens og Operaorkestrets mektige konsertframførelser.

Kirsten Flagstads 125-årsdag

– Det er to opplevelser som sitter enda kraftigere i meg: Husets feiring av Kirsten Flagstads 125-årsdag ble en kraftfull markering av operakunsten og vår grunnlegger og ledestjerne. Og noen dager før valget i USA, hadde Nasjonalballetten urpremiere på The Commoners, en samtidsballett om meningsfellene til Donald Trump. Verket fikk en rekke sterke anmeldelser. NRK konkluderte sin med: «…. den gir deg ikke fred i sjelen når teppet går ned». Etter siste tids hendelser i Washington, så kan man trygt si at den uroen var berettiget, sier Bergkastet.

Nå håper direktøren på alt annet enn da capo i 2021.

– Det er jo med akustikken og fasilitetene på scenene i Operaen at opera- og ballettmagien virkelig kommer til sin rett. Vi gleder oss til å slippe publikum inn i salene igjen. Mens vi venter på det, skal vi fortsette med digitale tilbud. Samtidig håper jeg at smittesituasjonen snart blir slik at myndighetene igjen åpner for publikum på kulturarrangementer.

2021-01064