Flere sjåfører enn tidligere trenger bilberging

- Forsikringstall viser at det med flere elbiler på veiene også er et økende behov for batterilading og transport av biler med flatt batteri.



• publisert
• oppdatert
En bil hentes inn fra en adresse i Bergen by.
Arkivfoto: BJØRN ERIK NEBELL

I fjor var det 208 428 veihjelp- og bilbergingsoppdrag dekket over forsikringen, viser tall fra bransjeorganisasjonen Finans Norge. Det er en økning på 16 162 oppdrag fra året før forteller If forsikring i en pressemelding.

Mange på ferie i eget land

– Selv om trafikken i samfunnet jevnt over har gått ned under koronatiden, var det svært mange ute på veiene sist sommer. Mange nordmenn på ferie i sitt eget land synes i veihjelpsstatistikken, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If.

Han peker på at mange på norgesferie førte til en naturlig økning i antall veiassistanser, mekaniske skader og karosseriskader her i landet. Påskeferien er også høysesong for veihjelp, med mange på farten.

Brann i parkeringshuset på Sola

Brannen i parkeringshuset på Sola 7. januar i fjor førte til behov for mange bilberginger. Flere hundre biler ble etterhvert hentet ut av parkeringsanlegget, opplyser If. En høy andel av av dem var uskadet og i kjørbar stand.

Slik så det ut få dager etter brannen i parkeringshuset på Sola lufthavn i 2020.
Arkivfoto: BJØRN ERIK NEBELL

– Veihjelp, med en egenandel på noen hundrelapper, er en del av kasko- og delkaskoforsikringen hos norske forsikringsselskaper. Ved veiassistanser er det gjerne noen årsaker som utmerker seg: Punktering, flatt batteri, startvansker, utelåsing og motorfeil, sier Clementz.

LES OGSÅ:  Slaget om stortingsplass for Jon Helgheim (Frp) er ikke tapt

Flere elbiler

Med flere elbiler på veiene er det en økning i behov for batterilading og transport av bil med flatt batteri.

2021-04005