Fire av ti kappkjører mot egen GPS-navigasjon



• publisert
Nede til høyre finner du faktisk tid, mens du finner klokkeslettet mange velger å kappkjøre mot - beregnet ankomsttid - oppe til høyre.
Foto: BJØRN ERIK NEBELL

Opptil fire av ti unge under 30 år innrømmer å ha kappkjørt mot GPSen. For å slå den må du som regel bryte fartsgrensen. 

De fleste har lagt årets sommerferie til Norge. Det betyr flere biler på norske veier, og trolig også mer bruk av GPS for å finne frem til ukjente bestemmelsessteder.

Navigasjonssystemet som nå fins i de fleste nye biler er et nyttig verktøy, men det kan også være trafikkfarlig – særlig om du lar den “trigge” konkurranseinstinktet ditt.

“Kampen mot klokka”

I en fersk undersøkelse gjennomført av Ipsos for forsikringsselskapet Gjensidige kommer det frem at 16 % av norske bilførere en eller flere ganger har kappkjørt mot GPSen. Oslo og Vestfold skiller seg ut geografisk, med henholdsvis 21 % og 20 %. Dette fremgår av en pressemelding fra forsikringsselskapet Gjensidige.

Størst andel menn kjører mot GPSen

Det er dobbelt så mange menn som kvinner som lar seg utfordre av antatt ankomsttid som viser seg på skjermen i det alle data er tastet inn, og som gjerne endrer seg underveis til bestemmelsesstedet.

LES OGSÅ DETTE:
Skru på lyset i høstmørket - men ikke overdriv
Dette er bildet som kommer frem i det reisen starter. Beregnet tid til bestemmelsesstedet – med hastighet innenfor fartsgrensen – er her på 43 minutter, som er differansen mellom 22.58 og 22.15
Foto: BJØRN ERIK NEBELL

Verst er det blant de unge; hele 40 % innrømmer at de har forsøkt å slå GPSen på tid. Det bekymrer Marie Brudevold, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

–Jeg kan forstå at mange ønsker å komme fortest mulig frem, og at det er fristende å vise GPSen at du er raskere enn den tror, men det må ikke gå på bekostning av trafikksikkerheten, sier hun.

Må kjøre for fort for å slå GPSen

Når fokuset er på det digitale kartet fremfor veien foran deg, kan det fort bli trafikkfarlig.

–I tillegg må du ofte bryte fartsgrensene for å kunne “vinne” over GPSen. Høy fart og ufokusert kjøring er en fryktelig dårlig kombinasjon, sier Brudevold.

Hun oppfordrer sommertrafikantene til å holde fokus på veien, og ta seg god tid – selv om det betyr at du “taper” mot GPSen.

– Det viktigste er ikke å vinne, men å komme trygt og helskinnet frem, fastslår hun.