Faren er over for Norwegian – for denne gang

Stort aksjonærflertall for styrets krisepakke



• publisert
• oppdatert
Illustrasjonsfoto: BJØRN ERIK NEBELL
- annonse -

Tillitsvalgte i Norwegian er glad for at kreditorer og aksjonærer støtter opp om selskapet og nå har bidratt til å styrke selskapet for fremtiden. Parat-leder Unn Kristin Olsen sier det er bra at selskapet nå får tilgang på krisepakken på 2,7 milliarder, men at flyselskapene trenger mer hjelp fra norske myndigheter.

Parat-lederen sier i en pressemelding at det er for tidlig å senke skuldrene selv om Norwegian nå har fått styrket egenkapitalen.

Krisen er ikke over

– Koronakrisen er ikke over og Norwegian, sammen med SAS, Widerøe og en rekke mindre selskaper vil ha behov for ytterligere tilførsel av likviditet. Her mener vi norske myndigheter må finne løsninger som tilfører kapital og ikke bare lån og garantier.

LES OGSÅ DETTE:
Sverige åpner forsiktig opp for harryhandel i fire nye regioner

Luftfart er viktig for et langstrakt land som Norge og luftfart er avgjørende for samhandel med Skandinavia og den øvrige verden. Regjeringen må derfor tilføre luftfarten mer likviditet, slik at vi fortsatt har norske og skandinaviske flyselskap når denne krisen er over, sier Olsen.

Tillitsvalgte er lettet, men sier mer må på plass

Leder for Norwegian Pilot Union (NPU), Alf Hansen, er fornøyd med at kreditorer og aksjonærer har bidratt til løsningen som er presentert mandag.

– Løsningen som er kommet mandag gir oss håp. Samtidig tenker vi på våre kolleger i Sverige, Danmark og i andre land som har mistet jobben i bemanningsselskapene som nylig ble slått konkurs. Vårt håp er at ledelsen i Norwegian fortsetter ryddejobben, lager en enklere organisasjonsstruktur, skaper god dialog med oss ansatte og finner løsninger som gjør at mange av de som nå er permittert og har mistet jobben kan komme tilbake til et sterkt og solid selskap, sier Hansen.

LES OGSÅ DETTE:
Johan H. Andresen kjøper NRK-eiendommen på Marienlyst for 3,75 milliarder - minst

Leder for Norwegians kabinforening, René-Charles Gustavsen, sier dagens løsning absolutt gir håp for fremtiden.

– Dagens løsning lover bra og jeg håper alle ansatte over litt tid kan være tilbake på jobb, også våre kolleger i Danmark og Sverige. Jeg er glad for krisepakken fra staten, bidraget fra kreditorene og enigheten som er oppnådd blant aksjonærene. Samtidig har Parat-lederen rett i at Norwegian, sammen med øvrig norsk luftfart, trenger ytterligere tilførsel av kapital fra myndighetene. Vi må også få tilført likviditet uten ytterligere økt gjeldsbyrde, sier Gustavsen.

– Myndighetene må bidra med ytterligere økonomisk hjelp.

Parat-lederen sier samferdselsminister Knut Arild Hareide, i et møte med Parat på onsdag, viste forståelse for at luftfarten trenger mer hjelp.

LES OGSÅ DETTE:
Kollektivbransjen forventer langvarig nedgang på grunn av korona

– I møte med samferdselsministeren på onsdag fikk vi formidlet behovet for ytterligere hjelp til en kriserammet luftfart. Her deltok også tillitsvalgte for piloter og kabinansatte i SAS. Det er ingen tvil om at alle flyselskaper i Norge og Skandinavia er hardt rammet og ikke vil komme gjennom denne krisen uten ytterligere hjelp fra norske myndigheter, sier Olsen.

Norwegian Air Shuttle
Norwegian Air Shuttle ASA (OSE: NAS), oftest omtalt kun som Norwegian, er et norsk flyselskap som driver kommersielle ruteflygninger med utgangspunkt i 17 baser i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Spania, Italia, Storbritannia, Thailand og USA.

Norwegian har sin administrative base i Bærum, i tillegg har selskapet kontorer for sine datterselskaper i Dublin, London og Buenos Aires, og har sine operative baser i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Stockholm, København, Helsingfors, Málaga, Las Palmas, Alicante, Tenerife, Barcelona, Madrid, Roma og London.

LES OGSÅ DETTE:
Økning i flytrafikken i juli - men langt igjen til en normalsituasjon

For de interkontinentale rutene er det opprettet operative baser i London, Bangkok, New York og Fort Lauderdale.

Norwegian er i 2017 Nordens største flyselskap og det åttende største flyselskapet i Europa i antall årlige transporterte passasjerer.

Selskapet har over 5 700 ansatte og har omtrent 50 % markedsandel på destinasjonene selskapet dekker i Norge.

Selskapet transporterte omtrent 37 millioner passasjerer i 2018, en oppgang på nesten tretten millioner fra 2014.

Kilde: Wikipedia