Skal du sykle når det er mørkt er det påbudt med lys og refleks både foran og bak på sykkelen. Slurver du med bruk av lys kan du risikere en bot på 1.200 kroner.
De fleste sykkelulykkene skjer fordi bilisten ikke har sett deg. Bruk av sykkellykt utgjør en stor forskjell i tussmørket.
Bli synlig
Har du lys på sykkelen vil du synes mye bedre enn om du bare har refleks. Å bruke klær med neonfarger og refleks øker også synligheten. Syklende uten refleks og lykt blir synlige først rundt 40 meter fra bilister med nærlyset på. Da kan det ofte være for sent, og spesielt når veibanen er våt.
Hvert år skades mange syklister i trafikken fordi de er lite synlige. Om høsten er de spesielt utsatt forteller Statens vegvesen i en pressemelding
– Svært mange bilister har nok fått hjertet i halsen over at det plutselig er syklist uten lys i vegbanen. Mange syklister har nok også opplevd å bli skremt av biler som kjører altfor nær i mørket. Det er små marginer før det skjer en ulykke, sier David Tofthagen i Trygg Trafikk Innlandet.
Mange kjenner ikke påbudet
Astrid Kristiansen, som er sykkelbykoordinator i Statens vegvesen for Innlandet, sier at mange ikke er klar over at det er påbudt med lys både foran og bak på sykkelen når det er mørkt.
– De fleste sykler selges uten sykkellykt siden det ikke er påbudt å sykle med lys i dagslys. Lykt må derfor kjøpes som tilleggsutstyr. Å bruke lys i mørket handler mer om at du skal bli sett av andre enn at du skal se veien du sykler på, sier hun.
Dette er kravene til lys og refleks på sykkel:
- Ved sykling i mørke eller skumring skal det foran på sykkelen være lykt med gult eller hvitt lys og/eller flerfunksjonslykt som kan gi blinkende eller fast hvitt lys. Lykten skal gi tilstrekkelig lys, uten å virke blendende.
- Bak på sykkelen skal det være lykt med rødt eller rødt blinkende lys. Dette gjelder også ved sykling på gang- eller sykkelvei.
- Lyktene skal kunne ses tydelig i en avstand på 300 meter. Lykt som gir blinkende lys skal blinke med minst 120 blink per minutt.
- Lyktene skal være festet på sykkelen
- Det skal være rød refleks bak og hvit eller gul refleks på begge sidene av pedalene.
Det er verd å merke seg her, at kravet til lys er at lyktene skal være festet på sykkelen. Det er med andre ord ikke nok at du for eksempel har et lys på hjelmen og et lys bak på ryggsekken.