Er dette Norges eldste med fartsbot?

- Vi snakker da selvfølgelig om bilens alder - ikke sjåførens.



• publisert
• oppdatert
- Da er det bare å signere her. Selv en 83-år gammel Chevrolet pickup har tydeligvis fortsatt så mye å gi at det holder til en fartsbot.
Foto; UTRYKNINGSPOLITIET
- annonse -

Er dette Norges eldste med fartsbot? 1De sperret opp øynene, UP-karene som vinket inn en sliten 83-åring som fortsatt hadde så mye å gi at det holdt til en fartsbot.

Kostbar hobby

– Jeg har hørt at det å ha veteranbil kan være en kostbar hobby, men når UP attpå til ligger i veikanten når du tar veteranen på en prøvetur, da blir det ekstra dyrt – og da varer heller ikke nylig utbetalte skattepenger særlig lenge.

Sist onsdag var Asle Wang på vei hjem til Drammen etter det faste onsdagstreffet på Motorhistorisk senter på Burud med sin trofaste sliter, en 1936-modell Chevrolet pickup.

En bil som i det ytre ser ut til å ha sett bedre dager, men som fortsatt har krefter igjen til å ta seg frem på en fartsetappe eller to – og attpåtil i motbakke. Noe som til fulle ble bevist denne kvelden.

Trengte en tissepause

– Jeg begynte å merke resultatene av en hyggelig kveld med pølser og mye brus da jeg kjørte opp Osbakken i Mjøndalen. Men da jeg nærmet meg toppen, og begynte på få hastverk med å finne et sted å slå lens, overså jeg nok 40-skiltet i veikanten, kan Asle smilende fortelle.

LES OGSÅ
Ranet av to menn på Mjøndalen stasjon

Men om Asle hadde oversett skiltet, var det imidlertid et par karer fra UP som allerede hadde fått bilen i sikte. Om politibetjenten begynte å lure på om lasermåleren trengte nye batterier vites ikke, men telleverket stoppet i hvert fall på 53 km/t, og da var gode råd dyre. Hele 3 800 kroner for å være nøyaktig.

Ikke hverdagskost – selv for UP

– Det var tydelig at UP-karene ikke så noe slikt som dette hver dag, for da jeg ble vinket inn kom han som satt med laseren bort for å ta bilen nærmere i øyesyn – og for å ta noen bilder, forteller Asle med et smil.

Er dette Norges eldste med fartsbot? 2
Klenodiet til familien Wang, en 1936-modell Chevrolet pickup, sees her i kortesjen av veteranbiler under Hokksund-dagene i 2012. Kanskje ikke den vakreste bilen, men oppmerksomhet får den uansett.
Arkivfoto. BJØRN ERIK NEBELL

Asle la like godt hele seansen med bilde ut på sin egen Facebookside for om mulig få litt sympati, men den gang ei. I stedet var det UP som heller fikk takk for innsatsen, og for det kunststykket å klare å skrive et forenklet forelegg for hastighet på en 83-åring – og det i motbakke.

LES OGSÅ
Mjøndalen: Ble fotgjenger etter 134 km/t i 90-sone

Bot i oppoverbakke

– Åssen i svarte klarte du å få fartsbot i OPPOVERBAKKE med den gamle lørja der?, var et av mange spørsmål på Facebooksiden. En annen kommentar var noe mer positiv i det man kunne lese:

– God reklame dette. Klubben bør betale bota.

En annen kommentar var kanskje mer et ønske enn et spørsmål, og lød som følger:

– du ble ikke bura inne vel?

Er dette Norges eldste med fartsbot? 3
Ungdomsgruppa i Motorhistorisk Klubb Drammen har restaurert denne svartemarja, Spørsmålet mange nå stiller seg er om Asle like godt bør venne seg til å sitte baki og ikke foran.
Foto: BJØRN ERIK NEBELL

I førersetet – eller baki?

Nå har det seg slik at det på Norsk Motorhistorisk Senter på Burud befinner seg en restaurert politibil – en svartemarje, som Wang selv kjører ved spesielle anledninger. Det mange nå spør seg er:

– Blir Asle sittende foran- eller bør han like gjerne sitte baki neste gang bilen er ute og ruller? – Om ikke annet, så for å bli vant til det – først som sist?

- annonse -