Siden den russiske invasjonen i Ukraina, har Erik Helgesplass fra Modum evakuert rundt 70 mennesker og deres kjæledyr fra krigssonen med en ombygd Mercedes varebil. Hele tiden med god hjelp fra hans venner i Norge, som har bistått med alt fra reservedeler til mat og medisinsk utstyr.
Hjelpen kom raskt
Da Eriks Mercedes Sprinter varebil – for anledningen ombygd med sitteplasser for å huse så mange flyktninger som mulig – fikk et sammenbrudd i det krigen i Ukraina hadde vart nær en måned, var hjelpen kanskje langt unna. Men like fullt var den raskt på plass.
Ødelagt turbo
I et tidlig forsøk på å holde Sprinteren – som etter mye hard kjøring var blitt farlig langsom å kjøre på grunn av en ødelagt turbo – tok Henrik Aatangen Framnes fra Vestfossen og hans venn Slawek Zalomska tak i problemet.

Foto: BJØRN ERIK NEBELL
Skaffet ny turbo
Slawek, som jobber i Oslobedriften TSI Bildeler Turboservice, tok natten til hjelp for å klargjøre en ny turbo, og neste morgen var Henrik på plass for å bringe turboen til et annet Oslo-firma – Autoeksperten – hvor en sjåfør sto klar til å kjøre turboen videre til Polen og Slovakia.
For i Slovakia, på grensen til Ukraina sto Erik med bilen og ventet for å få den nye turboen montert så snart transporten fra Oslo var på plass.
– Vi er mange venner av Erik som stiller opp for hverandre, og når en av oss trenger hjelp så er vi der, kan Henrik Fortelle.
Stiller opp for hverandre
Og at de stiller opp for hverandre – og vet hvordan de skal få andre med seg – skulle virkelig vise seg å stemme når den tilårskomne Sprinteren til Erik nok en gang begynte å skape problemer.
Utslitt Mercedes Sprinter
Etter at Erik hadde kjørt flere turen mellom blant annet Kyiv og Slovenia med mennesker og dyr på flukt, en distanse på omkring 800 kilometer som tar omkring 18 timer å kjøre, var Mercedesen nå i ferd med å melde pass.

Foto: ERIK HELGESPLASS
– Jeg venter på deler til bilen nå. Det går hardt ut over utstyret om dagen, og vi prøver å skaffe penger til en annen bil. Så kan den andre eventuelt brukes til levering av medisiner og utstyr videre innover i Ukraina lød meldingen.

Foto: BJØRN ERIK NEBELL
Dette fikk Henrik og deres felles venn, Jimmy Carlsen høre, siden de jevnlig er i kontakt med Erik på videochat, og satte i gang med å lete etter en ny og bedre bil han kunne bruke – og det fant de.
Toyota Land Cruiser på plass
En syvseters Toyota Land cruiser ble skaffet til veie, men siden også den var sliten og velbrukt, hadde den behov for både reparasjon og overhaling før den kunne tas i bruk på dårlige veier i Ukraina.

Foto; BJØRN ERIK NEBELL
Men Ørn Thomsen, daglig leder hos Arctic Trucks, var ikke tung å be om hjelp når han fikk høre hva bilen skulle brukes til.
Åpnet verkstedporten
For i det krigen i Ukraina gikk inn i sin andre måned, åpnet han verkstedporten på Solbergmoen, satte andre oppdrag til side og gjorde plass til Toyotaen til Erik.
Fullstendig overhaling
Her fikk understellet en fullstendig gjennomgang med nye støtdempere og fjærer, i tillegg til at bilen gjennomgikk en komplett service og mer til, hvor også andre vitale deler ble skiftet ut. Ikke å forglemme: nye solide dekk som er godt egnet for dårlige veier og tøft terreng.

Foto: BJØRN ERIK NEBELL
I skytteltrafikk med flyktninger
Og med hjelp fra mekanikerne til Arctic Trucks, ledet av verksmester Eirikur Magnusson, rullet en nyoverhalt syvseters terrengbil med heftige ekstralys, og vinsj ut fra verkstedhallen fredag morgen. For å begynne turen til Ukraina der den skal gå i skytteltrafikk for å evakuere to- og firbeinte ut av krigssonen og i trygghet.
Erik Helgesplass er nå en kort tur tilbake i Norge, sammen med sin Ukrainske kone, Nadiia, men lover å være tilbake på veien mellom Ukraina og Slovenia om kort tid.
2 400 venner på Facebook
Så langt har Erik over 2 400 venner på Facebook, og forteller følgende fra sitt midlertidige eksil sammen med kona og hunder i Krøderen. I tillegg til de mange historiene han har blitt fortalt av flyktninger i Sprinteren underveis mot sikkerhet:

Foto: BJØRN ERIK NEBELL
EP2022-03022